Skip to content

Geschiedenis

Timeline

How it all started

1825

Nicolaas van der Valk, the father of founder Martinus, was born in Voorburg on 15 January 1825. He became a farmer, who had to work hard for his money. In 1855 he married Amalia Wassenaar, the first of his two wives, with whom he eventually had 14 children. When she died in 1874, Nicolaas remarried Elisabeth Groenewegen, with whom he had 10 more children.

1862

In 1862 Nicolaas van der Valk bought the De Gouden Leeuw in Voorschoten. He later expanded this with a café, so that he could earn some extra money to support his large family. Due to its location, next to a busy road between Leiden and The Hague, café De Gouden Leeuw quickly became a household name in the area.

1895

Martinus van der Valk, the youngest son of Nicolaas, was born on 13 July 1895. He married Rie Mulder in 1921 and had 11 children. Martinus was a real entrepreneur: he started his own butcher shop, started a successful car dealership and later became the founder of the family business.

De Gouden Leeuw in Voorschoten

1895: geboorte van martinus

Op 13 juli 1895 wordt Martinus van der Valk, de jongste zoon van Nicolaas, geboren. Hij trouwt in 1921 met Rie Mulder, en samen krijgen zij 11 kinderen.

1902: overlijden nicolaas

Nicolaas overlijdt op 77-jarige leeftijd. Zijn vrouw Elisabeth erft De Gouden Leeuw en runt deze samen met haar zus.

1920: start van de slagerij

Martinus begint een eigen slagerij aan de Voorstraat in Voorschoten. Hij slacht zijn eigen vee en verkoopt het vlees zelf, zijn ondernemerschap begint vorm te krijgen.

1929: overname café De Gouden Leeuw

Martinus koopt het café van zijn moeder. Terwijl hij de autohandel drijft, runt zijn vrouw Rie het café. Onderweg mist Martinus het huiselijke eten, wat het idee oplevert: mensen moeten bij De Gouden Leeuw net zo lekker kunnen eten als thuis.

1939: start familiebedrijf van der valk

Vanwege de verbreding van de Veurseweg moet het oude café wijken. Martinus bouwt een nieuwe horecagelegenheid met acht hotelkamers. Dit wordt gezien als de officiële start van het familiebedrijf Van der Valk.

1942–1945: Oorlogsjaren

Tijdens de oorlog nemen de Duitsers De Gouden Leeuw in. De familie vlucht naar Stompwijk. Na Dolle Dinsdag in 1944 keren ze terug. De Gouden Leeuw is uitgewoond en moet opnieuw worden opgebouwd.

1946: Eerste zaak voor de kinderen

Martinus koopt voor zijn dochter Bep en schoonzoon Jaap Zeeuw van der Laan een horecazaak in Durgerdam. Daarmee start de traditie: elke zoon of dochter krijgt een eigen zaak.

1956: Het logo

De toekan is geen valk vanwege historische en symbolische redenen. Na de Tweede Wereldoorlog wilde de familie afstand nemen van roofvogel-symboliek, die door de nazi's werd gebruikt, waarbij de adelaar een prominente rol speelde. De kleurrijke toekan paste beter bij de gewenste uitstraling. Daarnaast speelde de overname van vogelpark Avifauna in de jaren 50, waar de toekan het logo was, een belangrijke rol in de keuze voor dit symbool.

Gerrit van der Valk: “Een gezellig beest. Dat past veel beter bij ons.”

1862

In 1862 Nicolaas van der Valk bought the De Gouden Leeuw in Voorschoten. He later expanded this with a café, so that he could earn some extra money to support his large family. Due to its location, next to a busy road between Leiden and The Hague, café De Gouden Leeuw quickly became a household name in the area.

1895

Martinus van der Valk, the youngest son of Nicolaas, was born on 13 July 1895. He married Rie Mulder in 1921 and had 11 children. Martinus was a real entrepreneur: he started his own butcher shop, started a successful car dealership and later became the founder of the family business.

De Gouden Leeuw in Voorschoten

1969 : Overlijden Martinus

Martinus van der Valk overlijdt op 74-jarige leeftijd. Het familiebedrijf telt op dat moment 16 hotels.

1980–1995: Groei en opvolging

In deze periode groeit het aantal hotels snel. Zonen Arie en Gerrit nemen een steeds grotere rol op zich.

1995: Nieuwe generatie en splitsing

Het bedrijf wordt gereorganiseerd en de dagelijkse leiding gaat over op de volgende generatie. Het bedrijf wordt ook opgesplitst in negen familiestaken.

2000: Franchiseorganisatie

Van der Valk wordt een franchiseorganisatie. Voorwaarde: iedere franchisehouder is een afstammeling van Martinus van der Valk.

2011: Valk Exclusief

Hotels onder de staken Voorschoten en Matser gaan verder onder de naam Valk Exclusief. De Valk Exclusief hotels staan niet op onze stagewebsite, omdat deze hotels dit op hotelniveau regelen.

Heden: groei

Op dit moment telt Van der Valk Verrast meer dan 75 hotels in Nederland en daarbuiten, en het groeit nog steeds.

Generations: the family

First generation: Nicolaas & Elisabeth van der Valk

Had 24 kids. In 1862 they bought the Gouden Leeuw in Voorschoten and the first café was opened.

Second generation: Martinus & Rie van der Valk

Martinus had a true enterpreneur. In 1929 he took over the farm and café and expanded it with a playground. At the age of 25 he was a farmer, pub owner and butcher and later he also worked in the car trade. These different types of trade were all crucial to the creation of the Valk chain as we know it today. You will find portraits of Martinus & Rie in almost any Van der Valk hotel.

Third Generation

Bep (the eldest daughter of Martinus and Rie) moved to Durgerdam in 1946, where Martinus bought her the pub in the rode pannen neighbourhood. In 1948 the Haagsche Schouw was bought for Riet.

The Bijhorst was purchased in 1949 and was intended for Ina. With the expansion, the brothers Arie and Gerrit became more and more prominent in the business. Arie had continued to study and became the financial man, while Gerrit, like his father, was the sales man. Ten years before Martin's death, all his children were running a restaurant or motel.

Fourth Generation

In 1995 the final transition between two generations takes place. Gerrit and Arie formally withdrew from the day-to-day management and Martinus' grandchildren are now in charge.

The fourth generation continued to steadily expand the number of supply companies. From a butcher's shop to a construction company, everything that has to do with setting up and operating restaurants and motels were set up by the Van der Valk family.

Six persons from the fourth generation have starred in the television series Jonge Valken. They show what it takes to run a Van der Valk hotel. You can watch this series via this link!

Fifth Generation

The young Van der Valk children are well educated and even more willful than their parents. They experiment with new culinary concepts and they have their own ideas about the future of the hospitality industry.